6. - 9. klasse

6.-9. klasse

På Gentofte Skole ønsker vi at give de unge lyst til at lære resten af livet og give dem det bedst mulige udgangspunkt til at begynde deres ungdomsuddannelse og videre færd i livet, så de får et godt arbejdsliv og bliver aktive samfundsborgere.

Derfor bygger vores skoleprofil på høj trivsel og høj faglighed skabt gennem kreativitet, dannelse og forståelse for fællesskabet.

Kreativitet forstår vi som:

• at prøve ting af, tage chancer og arbejde nytænkende og innovativt
  • at udforske og skabe ved at have fokus på både arbejdsproces og resultat
  • at have forståelse for at det er gennem forsøg og fejl, at vi kan lære at mestre
  • at arbejde problemløsende med udfordringer fra virkeligheden.

Dannelse forstår vi som:

• at agere efter skolens værdier ordentlighed, nærvær og nysgerrighed.
  • at være kritiske, reflekterende medborgere og skabere af eget liv.
  • at indgå i forpligtende og anerkendende fællesskaber med plads til forskellighed.

Dette er egenskaber, som eleverne skal mestre både i det konkrete og i det digitale møde mellem hinanden og andre mennesker.

Forståelse for og deltagelse i fællesskaber forstår vi som:

• at deltage aktivt – nysgerrigt og kritisk.
  • at have forståelse for og erfaring med hvad demokrati er, og hvad det indebærer af rettigheder og ansvar.
  • at have en forståelse af sig selv, det nære fællesskab og det store fællesskab.
  • at kommunikere respektfuldt og hensigtsmæssigt.

Hvordan lever dette i hverdagen?

I hverdagen kan vores arbejde med kreativitet, dannelse og deltagelse i fællesskaber blandt andet ses i de faste fælles aktiviteter, faste temaforløb i UU-tema og vores fokus på samarbejde i elevgrupper

1) Faste fælles aktiviteter

Følgende aktiviteter er fælles for alle årgange:

• Motionsdag
  • Trivsels- og værdidage
  • Julefest
  • Les Lanciers
  • Matematikkens dag
  • Ture ud af huset prioriteres
  • Digital dannelse
  • Ungekultur
  • Innovative projekter
  • Samarbejde med Byens Hus

Ud over de fælles aktiviteter har den enkelte årgang i afdeling 2 følgende aktiviteter, som er særligt:

6.årgang

• Cyklistprøven.
  • First Lego League.
  • Terrænløbsstævne

7.årgang

• Skolepatrulje.
  • Projekt Edison.
  • Lejrskole.
  • Praksisfaglighed, valgfag: Håndværk/design, billedekunst eller madkundskab.

8.årgang

• Den innovative projektopgave.
  • Praktik uge 6 (tilbydes).
  • Terminsprøver
  • Folkemødet på Bornholm.
  • Karakterer og terminsprøver
  • Uddannelsesparathedsvurdering (UPV).
  • Brobygning til ungdomsuddannelserne.
  • Sprogrejse tysk/fransk (Tilbydes – mulighed, hvis alle elever/forældre ønsker det).

9.årgang

• Den innovative projektopgave.
  • Samarbejde med Aurehøj Gymnasium.
  • Brobygning til ungdomsuddannelserne.
  • Skolerejse.
  • Terminsprøver.

2) UU-tema – faste temaforløb

I 6.-9. klasse skal børnene arbejde med følgende temaer i faget UU-tema:

Teknologiforståelse, som eksempelvis kan være kodning/programmering, teknologisk handleevne og digital dannelse.

Mindfullness med fokus på egne tanker, vejrtrækning, ro mv og dettes betydning for rummelighed overfor sig selv og andre samt fælles trivsel og faglig fordybelse.

Upcycling, recycling og downcycling, hvor holdet skal arbejde med at genbruge ting i nye sammenhænge.

Retorik, kommunikation og mundtlig fremlæggelse, hvor eleverne får redskaber til god kommunikation og interessante taler til forskellige situationer og lejligheder.

Privatøkonomihvor eleverne skal arbejde med Budget, SU, forskellige låntyper og forsikring.

3) Samarbejde i elevgrupper

Fremtidsforskere har peget på, at samarbejde bliver en af de vigtigste kompetencer at besidde på fremtidens arbejdsmarked. Derfor sætter vi fokus på netop samarbejde - evnen til at samarbejde med mange forskellige mennesker, som vi møder i forskellige sammenhænge er vigtigt. Denne evne skal kobles med det at kunne forklare egen faglighed til andre, da netop kombinationen af forskellige fagligheder, evnen til at udforske og skabe, til at kommunikere, samarbejde og deltage er med til at skabe viden og udvikling.

Vi ved endvidere, at trivslen styrkes i de sammenhænge, hvor de unge afstemmer retningslinjerne for samarbejdet og oplever succes ved dette.

Det er gennem samarbejdet, at de unge får en øget opmærksomhed på og kompetence til at samarbejde/dele og evaluere eget og fælles arbejde. Vi giver de unge redskaber til at indgå i et samarbejde, og her lægger vi bl.a. vægt på de unges evne til at lytte til hinanden, at afdække roller og færdigheder i teamsamarbejdet samt give og modtage feedback i forhold til proces og resultat.

De unge arbejder sammen i faste grupper i en længere periode, 2-3 måneder – på den måde opstår der forpligtende arbejdsfællesskaber. Samarbejdsgrupperne fungerer så vidt muligt i alle skolens fag, og de unge skal derfor ikke forholde sig til nye samarbejdspartnere hele tiden, men de får mulighed for at udvikle samarbejdskompetencerne i en fast samarbejdsgruppe.

I samarbejdsgrupperne vil vi bl.a. arbejde med at:

• omgås hinanden på en ordentlig måde.
  • tackle uoverensstemmelser og eventuelle konflikter.
  • sige til og fra i rette tid og på rette sted.
  • at tage hånd om alle i gruppen.
  • at lære af hinanden.
  • at skæve ideer kan være en stor værdi for fællesskabet.
  • at holde den positive strøm af ideer.

Udover at dette er vigtige egenskaber i samarbejdssituationer, ser vi også dette som centrale elementer i den almene dannelse, som netop Gentofte Skole er garant for.