Gentofte Skoles Fritidscenter

Barnets hverdag i den hele skoledag - undervisning og fritid - skal ses som sammenhængende, da disse gensidigt har betydning og afsmittende virkning for, hvordan vi i fællesskab kan opnå målene for barnet.

Fritiden, altså tiden i GFO Kilden, GFO Baunen og i Klubben, har stor betydning for det enkelte barns trivsel, udvikling, dannelse og muligheden for at kunne lære. Endvidere har tiden i Fritidscenteret en stor betydning for samværet og trivslen i den samlede børnegruppe/klasse.

Trivsel er en vigtig forudsætning for at kunne udvikle faglige og sociale kompetencer.

Et rigt, varieret og lærerigt liv i Fritidscenteret er et vigtigt grundlag for barnets fremtid, ligesom en god skolegang og en god opdragelse i hjemmet er det.

Børnenes personlige udvikling er primært et forældreansvar. Alle voksne, som omgiver barnet, har et medansvar for at understøtte barnets videre udvikling. Dette sker i tæt samarbejde med hjemmet.

Med udgangspunkt i en anerkendende tilgang er fritidsaktiviteter og fritidspædagogik centrale begreber for Gentofte Skoles Fritidscenters identitet.

Fritidscenterets opgave er at bevare en frizone for kreativitet, bevægelse, hvile og samvær, i et forpligtende fællesskab. Vi vil derfor i Fritidscenteret prioritere at fokusere på trivsel, børnenes velbefindende og at skabe nogle positive, udviklende og trygge rammer for børnene.

Fritidscenteret skaber rammer, som gør, at børnene får indsigt i og erfaring med hvilke handlinger, der er hensigtsmæssige i forskellige situationer. Børnene lærer at mestre hverdagen og hverdagssituationer, så de kan agere optimalt i relationer til andre mennesker. Denne erfaring er bl.a. en forudsætning for at kunne indgå i fællesskaber og demokrati.