Satellitten

Kompetencecenter Satellitten

HVEM ER VI/MÅLGRUPPE?

Kompetencecenter Satellitten er et af Gentofte Kommunes kompetencecentre beliggende på Gentofte Skole. Kompetencecentret har en todelt funktion. Det består af to gruppeordninger SATX/ SATY for elever med gennemgribende udviklingsforstyrrelser indenfor autismespektret. Derudover varetager vi støtte af elever, der har brug for specialpædagogisk bistand i almenklasserne i en inkluderende ramme. Det kan fx være elever med opmærksomhedsforstyrrelser, udviklingsforstyrrelser eller psykosociale vanskeligheder.

GRUNDLAGET FOR VORES ARBEJDE?

Med afsæt i folkeskolens formål arbejder vi på at udvikle elevernes personlige, faglige og sociale kompetencer, så de opnår selvværd og livsduelighed. Begrundet i elevernes særlige behov har arbejdet med udvikling af sociale kompetencer et særligt fokus. Undervisningen er individuelt tilrettelagt og tager udgangspunkt i elevernes styrkesider, interesser og motivation. Vores pædagogiske tilgang til eleverne er ud fra en anerkendende og inkluderende pædagogik.

VORES VÆRDIER

• Børn gør det godt, hvis de kan.
  • Børn, er først og fremmest børn. Ikke deres vanskeligheder.
  • Alle børn har unikke måder at være og lære på.
  • Børn udvikler sig, når vi møder dem hvor de er – og som de er.
  • At se og være nysgerrige på børnenes potentialer og ressourcer.
  • At det vi lærer børnene, kan bruges af dem selvstændigt – også uden for skolen.
  • At skabe fællesskaber hvor alle børn trives.
  • At lade børn og unge møde den verden hvor de skal bruge deres kompetencer.
  • Vi arbejder med åbenhed omkring, at alle børn har forskellige udfordringer og potentialer.

LÆRINGSMILJØ - HVORDAN ARBEJDER VI?

Gruppeordningen SATX/Y:

Undervisningen er grundlæggende inspireret af TEACCH- pædagogikken. Nøgleordene er handicapforståelse, individualisering, strukturering, forudsigelighed og visualisering.

I SATX/SATY tilbyder vi børnene et lille, trygt og udviklende læringsmiljø, som tager udgangspunkt i børnenes faglige, sociale, personlige behov og potentialer, hvor vi har en low-arousal tilgang. Klassen er et lille læringsrum for at opøve kompetencer og strategier, som kan anvendes i andre sammenhænge. Undervisningen tilrettelægges ud fra børnenes individuelle behov. Undervisningen foregår i en vekselvirkning mellem fællesundervisning og arbejde ved børnenes egen arbejdsstation. Ud over de faglige fag, som hører til mellemtrinnet, har klassen samling og socialfag hver dag. Desuden tager klassen på tur en gang om måneden. Vi vægter arbejdet med elevernes socialkognitive vanskeligheder højt. Til det anvender vi b.la Kat-kassen, sociale historier, KRAP og tegneseriesamtaler.

Alle fag tilbydes på et niveau, så eleverne får mulighed for at gå op til Folkeskolens afgangseksamen.

Hver elev undervises ud fra en individuel undervisningsplan, der løbende justeres.

I almenklasserne:

De elever der er tilknyttet kompetencecentret, går på lige fod i en klasse som alle andre børn på Gentofte Skole. Vi arbejder ud fra den tænkning at alle eleverne i en klasse bliver mødt på egne fysiske, sociale og opgaveløsningsmæssige behov, indenfor rammerne af klassens fællesskab. Det betyder at inklusion handler om alle og ikke bare eleven, der er tilknyttet kompetencecentret. Vi bestræber os derfor på, i samarbejde med klassens personale, at arbejde med, hvordan vi bedst muligt støtter op om elevens udvikling, læring og trivsel ud fra dets forudsætninger og potentialer i fællesskabet.

I vores daglige arbejde med eleverne, arbejder vi både i og udenfor klasserummet med strategier, faglig fordybelse og individuelle samtaler. Hvis det er uden for klasserummet, foregår det så vidt muligt med en gruppe elever fra klassen. I de situationer, hvor eleven ikke er en del af klassefællesskabet er det fx i tilfælde af behovet for stressnedsættelse, hvis barnet er sansemæssigt udfordret, eller hvis barnet har brug for en samtale eller anden form for omsorg.

SAMARBEJDE

Vi har et udvidet samarbejde med forældre – både i form af daglig kontakt, skole-hjemsamtaler og forældremøder – alle efter behov.

Vi har tilknyttet psykolog fra PPR og samarbejder i øvrigt med børnepsykiatrien, familiecentret m.fl.

En gang årligt drøftes elevens skolesituation og udbytte af at være tilknyttet kompetencecenteret med forældrene på baggrund af en skriftlig status og handleplan. På mødet deltager skolens leder, fagpersonalet der er tilknyttet eleven samt skolens PPR psykologer.

Visitationsudvalget tager derfra stilling til, om eleven skal revisiteres til næste skoleår eller skal udsluses eller vil profitere af et andet tilbud.

HVORDAN KOMMER DU I KONTAKT MED OS?

Visitation sker via PPR og skolevisitation i Gentofte kommune på baggrund af en Pædagogisk Psykologisk Vurdering.